Pracę w obsłudze klienta możemy znaleźć w niemal każdej branży. Pomimo tego, że stanowisko to różni się nieco od stanowiska sprzedawcy, czy kasjera, to jednak wspólną cechą będzie sprzedaż produktów lub usług. Różnice będą wynikać głównie z branży w jakiej proponowane jest stanowisko oraz metod za pośrednictwem, których dana sprzedaż miała by się odbywać.
Na czym polega praca w obsłudze klienta?
Praca w obsłudze klienta różni się w zależności od specyfiki danej branży. Większość dużych przedsiębiorstw handlowo-usługowych posiada dział obsługi klienta, który jest odpowiedzialny za wszelkie relacje z klientem. Do zadań pracownika działu obsługi klienta będą należeć takie czynności jak:
- pozyskiwanie nowych klientów,
- zaznajomienie klienta z ofertą firmy, w taki sposób, aby zdecydował się on na zakup,
- informowanie klientów o przebiegu realizacji zamówień,
- odpowiadanie na zapytania związane z produktami bądź usługami firmy,
- proponowanie zakupu odpowiednich produktów lub usług komplementarnych,
- przyjmowanie zgłoszeń dotyczących reklamacji oraz zwrotów,
- współpraca z innymi działami firmy.
Praca na tym stanowisku wiąże się z wieloma zadaniami, w których kluczową rolę odgrywa klient. Pracownik działu obsługi klienta wykonuje wiele czynności związanych z posprzedażową relacją z klientem.
Wymagania dla pracownika w dziale obsługi klienta
Pracownik ubiegający się o pracę w obsłudze klienta powinien posiadać wykształcenie średnie lub mieć ukończone studia z zakresu marketingu lub zarządzania. Ponadto bardzo ważna jest umiejętność związana z obsługą komputera na poziomie bardzo dobrym. Wiele przedsiębiorstw, jako warunek konieczny wskazuje znajomość języka obcego (przeważnie angielskiego, ale także niemieckiego i innych) na poziomie zaawansowanym. Dobrze widziana będzie również znajomość branży w jakiej specjalizuje się dana firma. Dodatkowym atutem jest doświadczenie na podobnym stanowisku lub w firmach zajmujących się call-center. Umiejętności miękkie, jakie powinien mieć kandydat na to stanowisko to również komunikatywność, dobra organizacja i praca zespołowa.
Branże, w których można znaleźć pracę w obsłudze klienta
Stanowisko związane z obsługą klienta, w większości branż łączy się ze stanowiskiem sprzedażowym. Do obowiązków pracownika w dziale obsługi klienta pośrednio lub bezpośrednio również możemy zaliczyć sprzedaż danych produktów lub usług. Natomiast w zależności od branży mogą się nieco różnić. Sektory, w których znajdziemy pracę na tym stanowisku to:
- bankowość i finanse – najczęściej poszukiwane są osoby na stanowisko telefonicznego doradcy klienta lub opiekuna klienta,
- nieruchomości – obsługa klienta w tej branży polega na pozyskiwaniu klientów oraz na pośredniczeniu w sprzedaży nieruchomości,
- handel – obsługa klienta w tym sektorze łączy się stricte ze sprzedażą i realizacją narzuconych targetów,
- telekomunikacja – w tym przypadku obsługa klienta wiąże się z pracą na stanowisku konsultanta telefonicznego, który oprócz rozwiązywania problemów klienta, zajmuje się sprzedażą usług lub przedłużaniem umów na te usługi,
- sektor medyczny – pracownicy ds. obsługi klienta często znajdują zatrudnienie w prywatnych, dużych sieciach oferujących usługi medyczne,
- towarzystwa ubezpieczeniowe – praca w tym sektorze jest najczęściej związana z udzielaniem informacji i zawieraniem umów, poprzez kontakt telefoniczny.
Warto podkreślić, że każde duże przedsiębiorstwo i międzynarodowe korporacje mają działy obsługi klienta. Jest on bardzo ważny, ponieważ dzięki niemu możemy zaoferować klientom danej firmy profesjonalną obsługę. Pracownicy działu obsługi klienta dbają o dobre relacje z klientem, który czuje się zaopiekowany również po dokonaniu zakupu. Dzięki temu zadowolony klient z pewnością, w przyszłości powróci do naszej firmy, a nie będzie to tylko jednorazowy zakup.
Ile można zarobić w obsłudze klienta?
Wynagrodzenie pracownika w dziale obsługi klienta zależy od branży, w jakiej znajdzie zatrudnienie. Ponadto istotnym wskaźnikiem jest też wielkość danej firmy. Im większe zasięgi posiada przedsiębiorstwo, tym możemy spodziewać się lepszego wynagrodzenia. Na większe zarobki mogą liczyć pracownicy z wyższym wykształceniem oraz z dłuższym stażem pracy na podobnym stanowisku. Niemałe znaczenie ma też lokalizacja firmy, ponieważ na wyższą pensję możemy liczyć m.in. w województwie mazowieckim, czy pomorskim. Z kolei niższe zarobki odnotowuje się w województwie podkarpackim i warmińsko-mazurskim.
Według danych orientacyjnych z 2021 roku, średnie wynagrodzenie specjalisty ds. obsługi klienta wynosiło 4600 brutto. Najwyższe zarobki mieściły się w granicy 5700 brutto. Najniższe wynagrodzenie, na jakie może liczyć pracownik działu obsługi klienta wynosiło ok. 3800 brutto.
Czy opłaca się pracować w zawodzie obsługi klienta?
Praca w dziale obsługi klienta, z pewnością wymaga umiejętności pracy z ludźmi i wielozadaniowości. Na ten zawód istnieje duże zapotrzebowanie, co znajduje odzwierciedlenie w licznych ofertach pracy, zamieszczanych na portalach internetowych. Ponadto decydując się na zatrudnienie w dziale obsługi klienta, możemy liczyć na rozwój i awans np. na stanowisko kierownicze, co również przekłada się na wyższe zarobki.